Uncategorized

Geschiedenis van ZZ Top

Net als de staat Texas waar ze vandaan komen, combineert ZZ Top landelijk primitivisme en stedelijke beeldspraak op een manier die heeft geleid tot een perfecte synthese tussen provinciale rock and roll en hightech.

Toen het tijdschrift Forbes eind jaren tachtig de lijst van ‘s werelds best verkopende entertainmentsterren publiceerde, stond slechts één rockgroep, U2, boven ZZ Top onder degenen met het meeste fortuin. Ze zijn er echter in geslaagd om vreemd genoeg buiten het rock-‘n-roll high society-circus te blijven en immuun te blijven voor het ‘rock-messias’-syndroom dat gewoonlijk andere artiesten van hun statuur achtervolgt. Al bijna dertig jaar toeren ze over de hele wereld, ook al waren ze niet lang van hun basis in het zuiden van Noord-Amerika en iemand noemde hun beschrijving van hen toen ze begonnen “die kleine band uit Texas” nog steeds past mij vandaag als een handschoen.

Billy Gibbons, een grafische student, begon gitaar te spelen in The Moving Sidewalks, een psychedelische “garage”-band uit de jaren 60 wiens debuutsingle “99th Floor” bovenaan de hitlijsten stond. Texas stond in 1967 vijf weken op het roster. Dusty Hill en Frank Beard studeerden ondertussen af ​​van The American Blues, een band uit Dallas die vooral bekend staat om hun leden die meer dan wat dan ook geverfd blauw haar dragen. De drie ontmoetten elkaar in 1970 en het pact dat ze later sloten, heeft met overweldigende kracht gewerkt. Behalve de korte bijdrage van de gitaarbegeleiding van een vreemde op een van hun eerste albums, waren de drie mannen tot op de laatste noot en het laatste ritme van hun albums zelfvoorzienend, al moesten ze zelfs saxofoon leren spelen of spelen. een sectie van drie koperblazers, zoals het geval is met sommige nummers op zijn Degüello-album. Ze hebben hun live optredens nooit verrijkt met extra muzikanten, noch hebben ze opgenomen of gespeeld met andere bands.

De manager en producer vanaf de eerste dag was Bill Ham, een non-conformistische Texaan met een managementstijl die sterk leek op de eerste manager van Led Zeppelin, Peter Grant. In de jaren zeventig scheidde Ham ZZ Top categorisch van televisie en gaf hij de voorkeur aan live optredens van de band boven andere methoden die gemakkelijker succes garandeerden. Hoewel dergelijke principes met geweld moesten worden aangescherpt, waren de fundamenten van de band al in 1976 onbreekbaar toen de Taking Texas to the People-tour begon, een ambitieuze productie die hen lange tijd op de weg zette. samen met al zijn buitenuitrusting en geweldige dieren in het wild (een os, een buffel van 2000 pond, een half dozijn gieren, elk twee ratelslangen van zes voet, een varken en een wolf). Hun afkeer van televisie werd getemperd in de jaren tachtig toen ze eigenzinnige MTV-sterren werden dankzij een trilogie van video’s van Tim Newman met de nummers “Gimme All Your Lovin”, “Sharp Dressed Man” en “Legs”. op hun 1983 hitalbum Eliminator.

ZZ Top profileert zich al sinds de jaren tachtig als de “Mausoleums of Rock” en is de enige groep die serieus heeft ingezet op ouderdom in een markt, rock’n’roll, die altijd handelt in de munteenheid van de jeugd . Ongetwijfeld heeft het beeld dat Gibbons en Hill voor de groep creëerden toen hun leden amper dertig waren, bijgedragen aan dit doorzettingsvermogen, een beeld waarin de lange baarden, uit de mode sinds de jaren dertig, de meest opvallende tonen zijn. Oudtestamentische tijden. Deze strategie verlost hen achteraf van zorgen, want als ze niet dramatisch toenemen, zullen ze er twintig jaar niet ouder uitzien dan ze nu zijn.

Gezien het enorme aantal werken dat deze band in de loop van hun geschiedenis heeft uitgebracht, worden alleen de meest relevante genoemd. De eerste is een LP getiteld Tres Hombres, uitgebracht in 1973, die destijds nummer drie was in zijn productie. Sommige mensen denken dat dit het beste album uit zijn carrière was. De openingstracks van het album, “Waitin ‘for the Bus” en “Jesus Just Left Chicago”, staan ​​naast “Route 66” van het eerste album van de Rolling Stones en “Whole Lotta”. twee van de geweldige openingssalvo’s aller tijden Love “van Led Zeppelin II. In feite bleven de twee onafscheidelijke nummers een integraal onderdeel vormen van de nummers die ze live speelden tijdens de Recycler Tour in 1991. Een andere interessante snit is “La Grange”, “een onfatsoenlijk verhaal in een bordeel dat een kleine hit was in de VS, evenals “Precious and Grace” en het surrealistische “Master of Sparks”, wiens onconventionele teksten met een ietwat twijfelachtige Texaanse folklore

Een ander geweldig werk van ZZ Top is Degüello, gepubliceerd in 1979. Het is een nieuwe collectie van schijnbaar nonchalante schittering die onder andere de volmaakte controle van de texturen van de gibbonsgitaar benadrukt. Het schommelt tussen het perfecte Fender-geluid van “A Fool for Your Stockings” en het Marshall-geluid van “Cheap Sunglasses”. Een half decennium voordat Michael Jackson en LL Cool J op het toneel verschenen, toonde de ZZ Top perfecte bekendheid met straattaal in “I’m Bad, I’m Nationwide”. De fascinatie van de band voor autoracen blijkt ook uit een andere surrealistische fantasietekst, “Manic Mechanic”, gezongen door Gibbons alsof hij door een kapotte megafoon sprak. De oogverblindende covers van Isaac Hayes ‘”I Thank You” en Elmore James’ “Dust My Broom” monden uit in een spectaculair rijke compositie.

Toen iemand Gibbons vroeg wat een gitarist zou kunnen doen om zijn techniek te verbeteren, was zijn antwoord dat hij een album kocht genaamd The Sound of the Drags (een opname die het eigenaardige geluid van autoracen vastlegde) en ik absorbeerde het Heat … voel het uitzending. Het succes van Eliminator, een album uitgebracht in 1983, is precies gebaseerd op het feit dat het dat “warme gevoel” wist te vangen; Zozeer zelfs dat de LP met de auto, de meisjes, de video’s en de tien miljoen verkochte exemplaren onderdeel is geworden van de mythische geschiedenis van rock and roll. De truc die ze ontdekten was eenvoudig, maar verrassend effectief. Ze trompetteren het geluid van de gitaar, verlevendigen de refreinen en bannen elke ritmische agglomeratie uit. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is op een heavy rock album zijn “Gimme All Your Lovin”, “Got Me Under Pressure”, “Sharp Dressed Man”, “Legs”, “Dirty Dog” en “If I Could”. “alleen opgehouden door een eenvoudige drumbeat.

Naast Afterburner (1985), dat nummer twee was in de UK, moeten we ook nog twee verzamelalbums van de band noemen: The Best of ZZ Top (1977) en Greatest Hits (1992), compilaties die slechts twee nummers delen. “Tush” en “La Grange” die een goed getuigenis geven van de creativiteit van de groep. The Best of ZZ Top bevat een acceptabele selectie van de tapewerken tot 1977, met speciale aandacht voor Tres Hombres (die vier van de in totaal tien nummers heeft bijgedragen). Greatest Hits, dat in de singles-hitlijsten werd gekatapulteerd voor zijn cover van het nummer “Viva Las Vegas”, toont de meer moderne en commerciële kant van ZZ Top. Er zijn echter een paar opmerkelijke weglatingen (“TV-diners”, “Velcro Fly”, “Stages”) en andere nogal twijfelachtige insluitsels (“Gun Love”, “Give It Up”) waarvan sommigen geloven dat dit een samenvatting is van Little Trust .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *